Ondernemers

Informatie over Chillcafe's, Easyding restaurants, Loungeseats en Calmevents
Download de flyer voor ondernemers

Over Silence

Silence. Nieuw concepten voor een grote vergeten doelgroep

Het zijn moeilijke tijden voor ondernemers. Zeker in de horeca. Het zijn ook moeilijke tijden voor alle mensen. Maar extra voor mensen met een beperking.

De Silence concepten Chillcafé, Easydining restaurant, Loungeseats en Calmevents bieden ondernemers in de horeca kansen  om maatschappelijk verantwoord ondernemen te combineren met het aantrekken van een – tot op heden – vaak vergeten doelgroep.

Die doelgroep is: mensen met een hekel aan herrie plus alle mensen die last hebben van teveel prikkels.

  • Chillcafé is een normaal café (of restaurant) dat qua sfeer (tijdelijk) is aangepast aan deze grote doelgroep. Lees wat Hedie Niemeijer schrijft over #sfeergenoten op LinkedIn.
  • Easydining zijn restaurants waar men in een rustigere omgeving kan dineren
  • Loungeseats zijn er voor mensen die (om medische redenen) overdag zich even moeten terugtrekken.  Om tot rust te komen, zodat ze weer verder te kunnen met winkelen, uitgaan of bijvoorbeeld met hun bezoek aan een attractiepark.
  • Calmevents zijn attracties en evenementen die geschikt zijn (gemaakt) voor mensen voor mensen ut de doelgroep.
Veelgestelde vragen:
  • Hoe groot is de doelgroep?
    Dat weten we niet precies. Naar schatting heeft 3-4% van de bevolking hersenletsel. En bij burnout en hoogsensitiviteit ligt dat samen rond de 10%. Dat is totaal dus ruim 13%. Aangezien al die mensen ouders en vrienden hebben, schatten wij dat minimaal een kwart van de bevolking wel iemand kent uit deze doelgroep. En dat staat nog los van de mensen die sowieso een hekel hebben aan herrie.
  • Wat kost het?
    Silencecafe.nl is non-profit organisatie en een project van de Stichting Schwung. We hebben dus geen winstdoelstelling. We hebben wel kosten. Denk aan de website en kosten voor opbouw van het netwerk van Silence locaties. De kosten zitten tot op heden in reiskosten, ontwerpwerk en printwerk/porto. Zo hebben we bijvoorbeeld kleine displays laten maken die ondernemers kunnen neerzetten voor een Looungeseat. En stickers voor op de deur zodat Silence locaties, die dat willen, herkenbaar zijn.
    We hopen dat we donaties krijgen of subsidies om die kosten te dekken. De eerste sponsor is NAH.nl. Daarnaast ondersteunt Bloomtown met de marketing en branding. Een eventueel overschot gaat naar een goed doel. Bijvoorbeeld de hersenstichting.
  • Wat levert het mij op?
    Silence is geen commercieel concept. Het levert natuurlijk een bijdrage aan een goede naam. We verwachten dat het extra omzet op zal leveren. Hoeveel is natuurlijk niet te voorspellen. Dat is een kwestie van slim ondernemen :-).
  • Wat wil je bereiken?
    Doordat de doelgroep heel groot en breed is, hoop ik dat over een paar jaar iedereen met hersenletsel (en anderen die om medische redenen een rustige omgeving nodig hebben) gewoon kan winkelen, uitgaan en/of een dagje weg naar een attractiepark. En dat uiteraard zonder “speciaal” te zijn. Bij Chillcafé’s hoop ik dat het verschil tussen mensen mét en zonder beperking geen enkele rol speelt.
Voor eenLoungeseat is weinig nodig:
  • De rustigste makkelijkste zitplaats. Liefst achterin op een rustige en wat donkerder plek.
  • Een makkelijke fauteuil of bank is ideaal.
  • Eventueel een tafelstandaard zodat iedereen weet dat rust gewenst is.
  • Instructie aan bediening over de bezoeker.
Veel mensen willen graag goed plannen:
  • Wij verwachten dat het overgrote deel van hen een of meerdere dagen van tevoren contact zal opnemen.
  • We vermelden uw regels voor aanmelden op de locatie-kaart.
Veelgestelde vragen:
  • Moet het stil zijn voor een Loungeseat?
    Nee. Gasten doen vaak oordopjes in. En/of iets over hun hoofd, bijvoorbeeld een jas.
  • Hoe lang rusten mensen?
    Dat verschilt sterk. We vermoeden dat de meesten ergens tussen de 10 minuten en een half uur rust nodig hebben. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Mail ze alsjeblieft naar info@silencecafe.nl.
  • Wat denken andere gasten hiervan?
    Het komt wel eens voor dat iemand de bediening aanspreekt dat er “iemand ligt te slapen”. Tot op heden was – na uitleg – iedere keer de reactie: dat moet kunnen, wat goed dat jullie dit doen! We verwachten dat met een display bij de rustplek het aantal vragen nog zal afnemen.
  • Wat vinden mijn medewerkers?
    Dat weten wij natuurlijk niet. Maar tot op heden hebben we alleen reacties gekregen als “dit vind ik belangrijk” en “ja, dat moet kunnen” en (de meeste gehoorde) …. “tuurlijk, ik ken ook iemand die ….”. Ook deze ervaringen horen we graag: mail ze!
Voor een Chillcafé zijn geen investeringen nodig:
  • De muziek gaat uit of heel zachtjes.
  • Dim het licht.
  • Geen toegang voor kinderen onder de 16 jaar.
  • Instructie aan bediening om zachtjes te doen.
  • Zo weinig mogelijk apparaten gebruiken die herrie maken.
  • Indien nodig uitleg geven aan gasten die niet bekend zijn met het concept.
Een Chillcafé kan iedere dag en tijdens ieder dagdeel:
  • Doop je rustigste avond of dagdeel om tot Chillcafé / Easydining restaurant.
  • Ben je ’s avonds dicht? Overweeg dan om (op proef?) tijdens koopavond  open te gaan als Chillcafé.
  • Heb je meerdere zalen of ruimtes? Overweeg dan om één ervan Chillcafé ruimte  of Easydining gedeelte te maken.
  • Ben je een jongerencentrum? Denk dat eens aan een Silence avond.
Veelgestelde vragen:
  • Hoe stil is stil?
    Goede vraag. Het uitgangspunt is dat mensen rekening houden met elkaar. Zowel bezoekers als personeel. Dit is een nieuw concept. Ondernemers zijn slim genoeg om zelf uit te zoeken wat (voor hen) werkt. En bezoekers zijn mans genoeg om suggesties te doen of vragen te stellen.
  • Wat denken andere gasten van Silencecafé?
    Het concept is nog vrij nieuw. Tot op heden zijn alle reacties positief of zelfs “ideaal, dit is fijn”. Mijn advies is om gewoon het gesprek aan te gaan. Uitleggen als het nodig is.
  • Hoe kwam je op dit idee?
    Dat is een heel verhaal. Op de visie pagina leg ik dat uit.

Heb je vragen, hulp nodig of wil je advies? Laat het weten. Bel, mail of neem via de site contact op.